Belépek Elfelejtettem a jelszavam

 


Együttműködő partnerek:

 

 

BékésDrén Kft. 

 


Békés Megyei Önkormányzat

 

Szeged-Csanádi Egyházmegye

Aczél Petra Előadása 2013.július 25.

A kommunikáció egyéni stílusai


Aczél Petra, a Budapesti Corvinus Egyetem docense csütörtök reggel megtartott előadása az új kommunikációs kultúra tárgykörét ismertette a DELTA hallgatóival. Tisztázta a figyelemgazdaság jelentését, ismertette az új közlésmódokat és az ezzel szoros összefüggésben álló új befogadást, és említetést tett az így kialakuló új közösségekről és új veszélyekről.
    „A vezetőnek tudatosan kell tekinteni a kommunikációra” – szögezte le Aczél Petra. Az információs társadalom felfogása arra a gondolatra épült, hogy körülöttünk mindent az információ mozgat: gazdaságot, pénzt, viselkedést, magatartást. Azonban a legkönnyebben kifogyó energiaforrás valójában nem az információ, hanem az emberi figyelem. Mindent az emberi figyelem fókuszálása mozgat, ma már az ember nem tíz-tizenöt percig, csupán öt percig képes koncentráltan figyelni. „Képzeljetek el egy világot, ahol minden információt öt percesre terveznek” – mondta az előadó. Egy ma már tapasztalható jelenség, a multitasking fogalmát értelmezte, ami egy adott időben végzett többszörös feladatvégzést jelöl. Valójában nem arról van szó, hogy egy időben több mindenre figyelünk, sokkal inkább arról, hogy igazán semmire sem figyelünk már. Említést tett még az internet segítéségével megavalósuló kiszervezett memória jelenségéről, aminek következménye egy olyan emléktelen kor kialakulása, amikor már nem hagyunk magunk után kézzel fogható emlékeket, mint például a fényképek. Az állandó mediatizált igény is kortünet, amit az a félelem szült, hogy az ember nehogy kimaradjon valamiből. „A mi generációnk nem tudja megkülönböztetni a lényegest, a lényegtelentől.”
     „A vallomások és a személyesség korszakát éljük” – fogalmazott az előadó az új közlésmódok ismertetésénél. Már nem dolgozunk a másik közelségének lehetőségén, rengeteg kommunikációs csatorna áll rendelkezésünkre, hogy magunkról beszéljünk. A képi kommunikáció a domináns, a képek javára dől a mérleg, a politikai kampányokban és a reklámkommunikációban különösen megfigyelhető a jelenség. Az interneten a keverés és újrakeverés a jellemző, amit az előadó a hírek megjelenésével magyarázott: valójában egyetlen hír, egyetlen szöveg van a világhálón, ami több száz formában jelenik meg újra és újra. „A szerzősség fellazulása jellemzi kultúránkat.”
    Az interaktivitásra rátérve arra hívta fel a figyelmet, hogy az nem mindig eredményez tényleges aktivitást. A mai generáció az aktív szórakozás híve, „alkot és fogyaszt, nem olvas, hanem szkennel”. Rá vagyunk kényszerítve a rövidségre, amire az SMS példáját hozta az előadó: minél hosszabb egy üzenet, annál drágább. „Nem a készülékek szoknak hozzánk, hanem mi szokunk a készülékekhez” – figyelmeztetett. Az ember egyéni információs klímát alakít ki magának, ami lehetővé teszi, hogy bizonyos híreket egyszerűen kikerüljön. „A személyre szabható információs környezet, csökkenti a szociális érzékenységet” – hangsúlyozta Aczél Petra.
    A közösségi platformokról azt mondta, valójában nem közösségek, mert a valódi közösség nem funkcionális, nem célja létrejönni, transzcendens, nem számszerű és nem anyagias, és mindig van benne áldozat. Egy közösségi oldal inkább érdeklődés és orientáció mentén szerveződő tömeg, ami könnyen aktivizálható, és identitás-váltásokat, válságokat eredményez: „bárki lehetek!” Aczél Petra az új veszélyeknél az online zaklatás, az adatöröklés és a halál kezelhetetlenségére hívta fel a figyelmet.
    Zárásként visszatért arra kezdő gondolatára, amikor egy kislány megpillantva a tengert, azt mondta, hogy ez majdnem olyan, mint az igazi, mert addig csak interneten látott róla képet. Aczél Petra a DELTA hallgatóinak azzal a mondattal zárta előadását, hogy „ha a tengert látjátok, higgyétek el, hogy az igazi”.

 

Dél-Alföldi Talentum Akadémia © 2011 - Minden jog fenntartva!

Dél-Alföldi Talentum Akadémia

info@deltaakademia.hu
+36 70 6064058+36 70 6064058