Belépek Elfelejtettem a jelszavam

 


Együttműködő partnerek:

 

 

BékésDrén Kft. 

 


Békés Megyei Önkormányzat

 

Szeged-Csanádi Egyházmegye

Antal Zsolt Előadása 2013.július 26.

A kreatív személyiség


A Dél-Alföldi Talentum Akadémia első évfolyamos előadássorozatát Antal Zsolt programvezető, egyetemi oktató előadása zárta péntek délután. A tájékoztatási rendszerek tárgyalása mellett az előadó kitért többek között az objektív tájékoztatást torzító tényezőkre, és a média egyéni, illetve társadalmi szinten jelentkező hatásaira.
    „A média fölötti uralom, az nem más, mint a szavak és jelentések fölötti uralom. Így, mint hatalmi eszköz veszélyesebb, mint a pénz” – kezdte előadását Antal Zsolt. A hírérték magyarázatával folytatta, amire napilapokból szemezgetett példákat. A média felosztása az alábbi területekből áll: közmédia, kereskedelmi, bulvár, párt és közösségi média. Az előadó a DELTA program megjelenésének lehetőségeivel mutatta, hogy a DELTA, mint hír, melyik médiaplatformra illeszthető. Míg a közmédiában és a közösségi médiában jelen van, addig a kereskedelmi, bulvár és párt médiában nem jelentethető meg közérdeket szolgáló témája miatt.
    Az ember állandóan figyeli a negatív eseményeket, mert óhatatlanul és önkéntelenül védekezni kezd – magyarázta az előadó a negatív hírek túlsúlyát a médiában. Infotaintment jelenségről azt mondta, az information és az entertaintment szavak hibridizációja, ami a szórakoztatás és a tájékoztatás együttes alkalmazását jelenti. „Média, mint virtuális közeg, egy nagy plazma, amiben mindannyian benne vagyunk, nincs olyan rendszere és alrendszere a világnak, ami a médián kívül helyezkedne el” – fogalmazott. Mediatizált társadalomnak hívjuk a jelen társadalmát, így „a technológia a maga arcára formálja az embert”.
    Politikai hatásra is torzulhatnak a tények – folytatta. A közmédiában például mindig az aktuális kormány szerepel többet. A kereskedelmi médiában is megjelenik a politika, de mindig valamilyen politikai orientációt követve. „A politikai nyomás meghatározza milyen tartalmi elemek jelennek meg” – fogalmazott.
    A gazdasági nyomás, a pénzorientáció és a tulajdonosi szempontok érdekérvényesítő hatása is torzító tényező. Hirdetésekből és reklámokból folyik be a jövedelem: „nem a néző a lényeg, hanem a reklám”. A médiafogyasztási igényekről elmondta, a DELTA hallgatóinak generációja ma élmény alapon szervezi az életét, ezért nem jutnak hozzá olyan információkhoz, ami a korábbi generációnak kikerülhetetlen volt. Gyorsabbak a képi információ, lassabbak a szöveges információ feldolgozásában. A média szocializál minket, ahhoz a képhez igazít, amelyet ő mutat.
    Több szempont mentén lehet értelmezni, hogy az embert mennyire befolyásolja a média, ilyen a kor, a nem, a lakóhely, a végzettség, a társadalmi státusz stb. A média torzításai alapvetően a demokráciát is torzítják. Az alacsony végzettséggel rendelkezőkre, a fiatalabb korúakra, illetve az idősebbekre jobban hat a média. Függő helyzetben vagyunk így vagy úgy, de mindannyian át vagyunk itatva a média befolyásoló hatásával.
Társadalmi szinten jelentkező hatásoknál a szórakozásközpontúság problémáját, az elfordulást, az öngondoskodásról való lemondást, az identitástudatnak az elvesztését, az individualizáció felerősödését jelölte meg következményként, amelyekhez a következő kiegészítést fűzte: darabokra szakadt társadalom vagyunk, nincs köztünk összetartó erő, meggyőződés, cselekvés vagy terv. „Továbbá eltávolít bennünket a közéletből való részvételtől.”  Jellemzően értékvesztéssel jár a média hatása.

 

Dél-Alföldi Talentum Akadémia © 2011 - Minden jog fenntartva!

Dél-Alföldi Talentum Akadémia

info@deltaakademia.hu
+36 70 6064058+36 70 6064058