Belépek Elfelejtettem a jelszavam

 


Együttműködő partnerek:

 

 

BékésDrén Kft. 

 


Békés Megyei Önkormányzat

 

Szeged-Csanádi Egyházmegye

Czégé Zoltán Előadása 2013.július 16.

Ön coach/az alkalmazkodás iskolája


Czégé Zoltán HR tanácsadó volt a keddi nap utolsó előadója, aki Az alkalmazkodás iskolája című előadásában négyféle embertípust mutatott be, többek között azt a gyorsütemű, domináns és határozott úgynevezett ellenőrző típust is, amelyikbe többségében a DELTA hallgatói is tartoznak.
    „A vitát megnyerni csak elkerülve lehet” – szögezte le az elején. Az alkalmazkodás legfontosabb eleme, ha bele tudunk helyezkedni a másik ember szerepébe, meg kell tudni érteni az ő problémáját, ehhez pedig fel kell tudni ismerni, milyen alkati tulajdonságokkal bír. A tanácsadó négyféle embertípust különböztetett meg, ami az asszertivitás vagy más néven dominancia és a fogékonyság tengelyek mentén mérhető. Az ellenőrzők eredmény-centrikusak, gyorsüteműek, önállóak, könnyen és gyorsan hoznak döntéseket és határozott véleményük van. Igénylik a sebességet és az aktivitást, a hatékony időfelhasználást. A kifejező típusú emberek aktívak, beszédesek, hatékonyságorientáltak, nem mélyülnek el a részletekben és képekben gondolkodnak. Az együttműködők barátságosak, kellemes személyiségűek. konszenzuskeresők és konfliktuskerülők, igénylik a kapcsolatokat. Az elemzőt részlet- és tényorientáció jellemzi, kerüli a hibákat, hosszan gondolkodik a válasz előtt, nehezen hoz döntést. A négyféle embertípus jellemzőinek alapos ismerete azért fontos az alkalmazkodás során, mert meghatározza a másik emberhez való viszonyulást, és eredményesebb kapcsolatteremtéshez-, fenntartáshoz, kommunikációhoz vezethet.
    Érdemes tudni, hogy az ellenőrzők gyakran főnökősödnek, a kifejezőkre a támadás, míg az együttműködőkre a megadás, az elemzőkre az elkerülés a jellemző adott helyzetben. Az előadó felhívta a többségében ellenőrzőkből álló hallgatóság figyelmét arra, hogy köztük gyakrabban alakulhatnak ki problémák vagy konfliktusok. A négy típus üteme is változó. Más tempóban dolgoznak, hoznak döntést, cselekednek: az ellenőrző gyors és feladatorientált, a kifejező szintén gyors, de az emberekre figyel, az együttműködő és az elemző szintúgy lassú, de még előbbi az emberre, utóbbi a feladatra koncentrál.
    Czégé Zoltán más szempontokat is említett, melyeket érdemes figyelembe venni a másik féllel való alkalmazkodás során. Ilyenek a verbális, a vokális, a vizuális megnyilvánulások. A kommunikáció során a szavak tényleges kimondásának van a legkevésbé jelentősége, a vokális és vizuális elemek sokkal hangsúlyosabbak, mikor a másik emberről véleményt formálunk. A kérdezésstratégiáról szót ejtve kiemelte, hogy a „miért” kérdéseket célszerű mellőzni, mert az számon kérő, támadó is lehet, ami védekezésre készteti a másikat. „A kommunikációt szándékok irányítják, de hatást akarunk vele elérni” – mondta. A hatás alapján értékelnek majd bennünket, így erre oda kell figyelni…

 

Dél-Alföldi Talentum Akadémia © 2011 - Minden jog fenntartva!

Dél-Alföldi Talentum Akadémia

info@deltaakademia.hu
+36 70 6064058+36 70 6064058